درک تلفات گرمای دیگ

 

نوع مطلب :درسی ،

نوشته شده توسط:[مکانیک]

درک تلفات گرمای دیگ

برای درک بهتر تاثیر کارایی مشعل وکنترلها بر راندمان ، لازم است از تلفات گرمای دیگ آگاهی داشته باشیم.با استفاده از داده های عملیاتی یک دیگ پکیج نمونه ، راندمان دیگ مطابق با بخشPTC 4.1 انجمن مهندسین مکانیک آمریکا(ASME)تحت عنوان "مقررات تست توان برای واحدهای مولد بخار "محاسبه می شود وتلفات معمول دیگ به دست می آیند که در جدول2 نشان داده شده اند

مقاله مجله صنعت تاسیسات

ASMEPTC4.1 شامل دستورالعمل هایی برای محاسبه راندمان دیگ براساس روش مستقیم خروجی بخار در مقابل ورودی گرما می باشد.این همچنین راندمان دیگ توسط روش غیر مستقیم محاسبه می کند که طی آن تلفات دیگ به طور جداگانه محاسبه شده وبا هم جمع زده می شوند.روش محاسبه"توسط تلفات"فقط به محتوای اکسیژن ودمای دودکش نیاز دارد که می توان آنها را به آسانی با یک آنالیزور احتراق پرتابل یا آنالیزور بکاررفته در کنترلهای احتراق محاسبه نمود

استانداردANSI Z21.13 نیز محاسبات راندمان برای دیگ های آب گرم را تشریح کرده است.مکانیزمهای تلفات در دیگ ها مشابهند.جدول 3 معادلات مورد استفاده برای محاسبه سه مورد از عمده ترین تلفات دیگها را نشان داده ومشخص می کند که چگونه این تلفات می توانند تحت تاثیر کارایی دیگ/مشعل قرار بگیرند.

مقاله مجله صنعت تاسیسات

سه معادله ای که در جدول3 برای محاسبه تلفات مختلف دیگ نشان داده شده اند دارای چند جزء مشترک می باشند که این ، یک راهبرد مشترک برای کاهش تلفات دیگها را پیشنهاد می کند که شامل موارد زیر است:

-کاهش دادن دمای دودکش ؛

-به حداقل رساندن سطوح هوای اضافه ؛

-بالا بردن دمای آب تغذیه دیگ ؛

-بالا بردن دمای هوای احتراق در مشعل.

کاهش دمای دودکش وافزایش دمای آب تغذیه در سطح دیگ وبا انتخاب یک دیگ راندمان بالای مجهزبه اکونومایزر(یک مبدل حرارتی که گرما را از گازهای خروجی از دودکش به آب تغذیه دیگ منتقل می کند-مترجم)محقق می شوند.

اگر یک دیگ بخار فاقد اکونومایزرباشد می توان آن را مورد بهسازی قرارداده و به اکونومایزر مجهز نمود.بنابرقاعده تجربی Kenneth Mekelvyاز شرکت  Babcock and Wilcox هر 400f  یا 220c کاهش در دمای دودکش معادل است با 1% افزایش راندمان دیگ.یک اکونومایزر معمولا می تواند راندمان دیگ را 4% تا6% افزایش دهد.

استفاده از یک گرمکن هوا برای بالا بردن دمای هوای احتراق یک امر معمول برای دیگهای یوتیلیتی است اما در مورد دیگهای پکیج انجام نمی شود.شبکه کانال مورد نیاز بسیار پرهزینه بوده و میتواند بر عملکردNOX پایین مشعل تاثیر بگذارد.

افزودن پیش گرمکن های هوا به دیگ های پکیج معمولا غیرعملی در نظر گرفته می شود.اما یک ترفند حرفه ای موسوم به "دودکش هوا" می تواند راندمان دیگ را افزایش دهد.دودکش هوا صرفا کانالی است که از ورودی هوای احتراق تا قسمت فوقانی موتورخانه که هوای آن ممکن است200fیا 110cگرمتر باشد ، کشیده می شود.این اصلاح کم هزینه وصرفا مکانیکی راندمان دیگ را در موتورخانه های محصور افزایش خواهد داد.





موج وبلاگی زن غربی را آزاد کنید
جستجو
نویسندگان
    <مکانیک>
  • (0)

آمار وبلاگ
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • آخرین بروز رسانی :
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic